Nieuwsbrief september 2024
In de start van het nieuwe schooljaar zijn er veel ontwikkelingen die we graag met jullie delen.
In deze nieuwsbrief vind je natuurlijk de column van onze directeur-bestuurder Erik Wissink en een interview met Marianne van den Mortel en Sandy Hendriks over de samenwerking voor nieuwkomers binnen de regio Asten, Deurne en Someren.
Verder gaan we in op een aantal belangrijke thema’s die dit schooljaar centraal staan, zoals de wijzigingen in de TLV-procedure, de OZA-experimenteerregeling en de aanstaande bijeenkomst op 27 november. Ook besteden we aandacht aan het opstellen en registreren van het ontwikkelingsperspectief en nog veel meer. Kortom, een nieuwsbrief vol waardevolle informatie en nieuws.
Veel leesplezier!
Bij de start van het schooljaar zat ik nog helemaal in de euforie van de prachtige sportzomer. Wat hebben we samen genoten van indrukwekkende sportmomenten, en wat mogen we trots zijn op wat ons kleine landje heeft bereikt. Het heeft mijzelf ook geïnspireerd om na een lange blessure het hardlopen weer op te pakken.
Meer lezen‘Wanneer we kijken naar de toekomst hopen we hiermee vooral blijvende expertise te organiseren op scholen. Uiteindelijk willen we de ondersteuning afbouwen, wanneer iedere school zelf voldoende is toegerust voor het opvangen van nieuwkomers.’
Meer lezenNa evaluatie van onze TLV-procedure hebben we enkele wijzigingen doorgevoerd omdat de nieuwe aanvragen en verlengingen nu te vaak op eenzelfde moment binnenkomen. Dit heeft zowel invloed op de wettelijke termijn die staat voor het afgeven van een TLV als de wettelijke termijn die de toekomstige school moet aanhouden voor inschrijving.
Meer lezenMet plezier brengen we jullie op de hoogte van de voortgang rondom de OZA-experimenteerregeling binnen ons samenwerkingsverband. Hoewel we nog in de planvormingsfase zitten, zijn we volop bezig met het vormgeven van de experimenteerruimte die deze regeling ons biedt.
Meer lezenSBO- en SO-scholen moeten voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen. BO-scholen moeten een OPP opstellen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, behalve wanneer de ondersteuning onder de basisondersteuning valt.
Meer lezenHet doel van deze beleidsregel is om de inclusie van leerlingen uit gespecialiseerd onderwijs in het regulier onderwijs te bevorderen. De overheid streeft ernaar dat in 2035 de meeste scholen de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt.
Meer lezenHoe ga je om met internationalisering in je klaslokaal? En wat hebben meertalige kinderen nu écht nodig? Om onderwijsprofessionals te helpen, ontwikkelden NT2-specialisten Esther van der Burgt en Simone van Roosendaal samen met collega’s een poster.
Meer lezenOp 12 september heeft er een startbijeenkomst plaatsgevonden over de inzet van de toegekende subsidiegelden t.b.v. de versterking van het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid.
Meer lezenIn het afgelopen schooljaar is op initiatief van betrokken gemeenten binnen de jeugdhulpregio’s Samen voor Jeugd en Een 10 voor de Jeugd en betrokken samenwerkingsverbanden het regionaal project Collectieve financiering van zorg in onderwijstijd van start gegaan.
Meer lezenIn een interview van Steunpunt Passend Onderwijs blikken onze collega’s Erik Wissink en Patty Proenings terug op 10 jaar passend onderwijs. Allebei zijn zij vanaf de start betrokken bij samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO.
Meer lezenAls thuiszitterscoördinator is Natalie de spin in het web als het gaat om de dossiers van thuiszittende kinderen, die dreigen thuis te komen zitten of een vrijstelling 5 onder a voor onderwijs hebben.
Meer lezen‘Passend en steeds inclusiever onderwijs? Daar wil ik wel over meedenken!’ De afgelopen periode is een professionaliseringsslag gemaakt binnen de OPR en is de rol van de OPR sterk verstevigd. Met ingang van het nieuwe schooljaar ontstaat een vacature voor personeel en ouders.
Meer lezenDe AV1-robot is een innovatieve oplossing die speciaal is ontwikkeld voor kinderen die door langdurige ziekte of andere omstandigheden niet fysiek aanwezig kunnen zijn op school. Via een live verbinding kunnen kinderen vanuit huis of het ziekenhuis deelnemen aan de lessen.
Meer lezenAls SWV Helmond-Peelland PO volgen we nauwgezet de uitspraken van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). We willen leren van deze uitspraken en waar nodig onze scholen tijdig adviseren.
Meer lezenLeerlingen met epilepsie zijn een zeer specifieke doelgroep binnen het onderwijs. Deze leerlingen vragen extra zorg en aandacht vanwege de verschillende verschijningsvormen van epilepsie, het grillige karakter, de mogelijke invloed van de epilepsie en/of medicatie op leren en gedrag en het verloop van de aandoening.
Meer lezen