Column directeur-bestuurder Erik Wissink
Inclusiever, werkelijk inclusief en het dekkend ondersteuningsaanbod
Lange tijd zijn we weggekomen met het gesprek te voeren over “inclusiever” onderwijs. Eigenlijk om elkaar de ruimte te geven zodat we de werkelijke uitdaging nog niet aan hoeven gaan. Na de vele gesprekken met elkaar concludeerden we ook dat inclusief onderwijs onmogelijk lijkt, dus kijken we naar inclusiever. Veel activiteiten zijn gericht op de integratie van kinderen, in plaats van de daadwerkelijke uitdaging aangaan om daadwerkelijk inclusief onderwijs te organiseren: teaching to diversity!
Ondersteuningsaanbod onder druk
Dit vraagt om bestuurlijke keuzes binnen het SWV. Recent zien we dat door allerlei ontwikkelingen het dekkend ondersteuningsaanbod onder druk komt te staan. Dit komt enerzijds door demografische ontwikkelingen, anderzijds doordat we erin slagen om voor steeds meer kinderen met ondersteuningsbehoeften – die in het verleden niet naar school gingen – gelegitimeerde vragen te stellen aan het onderwijs. Dit heeft consequenties: onze SO-scholen zitten vol en binnen de SBO-scholen zien we een doelgroep verzwaring.
Een duidelijke visie
Het hebben van een dekkend aanbod en verder toewerken naar inclusief onderwijs zijn twee belangrijke kerndoelstellingen van dit SWV. Om dit te realiseren hebben we een gezamenlijke visie nodig, waaruit we duidelijke keuzes maken in de route naar inclusief onderwijs. We kunnen dit niet op de lange baan schuiven, 2035 is nog redelijk ver weg terwijl de actualiteit hier nu al om vraagt.
In het maken van duidelijke keuzes zijn we niet naïef; we hebben nog stappen te zetten om inclusief onderwijs te realiseren. Samen met de schoolbesturen voeren we deze gesprekken. Momenteel definiëren we een visie op inclusief onderwijs, in plaats van inclusiever onderwijs. Het onderwijs kan dit niet alleen, deze uitdaging moeten we samen met ketenpartners aangaan. Daarnaast vraagt het om het creëren van de juiste voorwaarden vanuit betrokken ministeries, iets wat verder gaat dan alleen het definiëren van een perspectief. Ook doen we een oproep aan de onderwijsinspectie om het onderzoekskader tegen het licht van inclusiviteit te houden.
Samen vervolgstappen zetten
We zijn dus volop bezig om te komen tot een visie, maar ondertussen vraagt de actualiteit om keuzes in relatie tot het genoemde dekkend ondersteuningsaanbod. Het is van belang om zo snel mogelijk vervolgstappen te zetten samen met de schoolbestuurders. Daarnaast besteden we aandacht aan de actualiteit waarin we mogelijkheden en aanbod in beeld willen krijgen. In eerste instantie met onze partners van het SO en SBO.
Duidelijk is dat we de komende weken/maanden hier stappen in willen zetten. We moeten voorkomen dat kinderen geen onderwijs kunnen krijgen.