Column directeur-bestuurder Erik Wissink

Vertrouwen als kernwaarde!

De laatste weken denk ik veel na over vertrouwen als kernwaarde en dat we dit moeten beschouwen als een groot goed. De aanleiding om hierover na te denken komt voort uit situaties die zich op en binnen een school kunnen voordoen. Zaken waarvan we, in vertrouwen, met elkaar dachten dat dit niet zou gebeuren – niet op onze school en niet in ons team. Dit kan het vertrouwen in elkaar en zelfs in jezelf onder druk zetten. Terwijl het juist enorm waardevol is om het vertrouwen in elkaar en de omgeving te blijven houden, het is de kracht die ons verbindt. Hoe zorgen we dat het vertrouwen sterk blijft en dat we dat blijven uitstralen in relatie met onze pedagogische opdracht naar kinderen?

Vertrouwen onderhouden
Vertrouwen is niet vanzelfsprekend; het vraagt om onderhoud, ook binnen ogenschijnlijk goed functionerende teams. Het kan door gebeurtenissen onder druk komen te staan, waarbij het sneller wordt afgebroken dan weer opgebouwd. Het is erg belangrijk om, ook in tijden dat het goed gaat, deze kernwaarde actief met elkaar te bespreken om het vertrouwen te onderhouden of zelfs te versterken.

Wat doe je als dit door omstandigheden onder druk is komen te staan?
Vertrouwen blijkt echter ook verrassend veerkrachtig. Het herstellen van vertrouwen begint met een empathisch, begripvol gesprek waarbij kwetsbaarheid en eerlijkheid centraal staan. Dit creëert ruimte om de basisprincipes van vertrouwen weer op te bouwen. Werkelijk bouwen aan vertrouwen in elkaar. Ondanks dat het makkelijker klinkt dan het daadwerkelijk is, is dit altijd het startpunt om te bouwen aan vertrouwen; ook wanneer hier niet een directe aanleiding voor is.

Tijdens het nadenken over vertrouwen heb ik het ook als psychologisch concept opgezocht:
“Vertrouwen is de zelfgekozen bereidheid om anderen vanuit positieve verwachtingen tegemoet te treden. Vertrouwen gaat over het geloof in de betrouwbaarheid – de eerlijkheid en consistentie – van de ander. Het is dus een relationeel concept, gebaseerd op het geloof in de positieve intenties van anderen. Als je anderen vertrouwt, ga je ervan uit dat zij op bepaalde manieren handelen.”

Werken met vertrouwen
Deze overwegingen sluiten ook aan op de werkwijze van het SWV: vertrouwen als relationeel concept verhoogt de kans op succes en de effectiviteit van onze samenwerking. Met vertrouwen in de samenwerking werken we aan kansen voor kinderen en het bieden van het best passende onderwijs binnen onze regio.

Een solide basis
Wanneer ik terugkijk op het afgelopen kalenderjaar zie ik dat we veel activiteiten hebben ondernomen om binnen het SWV het vertrouwen in elkaar te versterken. Dit biedt een solide basis voor het komende kalenderjaar, waarin we met elkaar de volgende stappen zetten richting inclusief onderwijs in een spannende, uitdagende tijd én regio. Laten we vooral begripvolle en empathische gesprekken voeren en werken vanuit een heldere visie op de toekomst van ons onderwijs. Ik kijk er met vertrouwen naar uit!
Ik wens ieder voor de komende periode en het nieuwe jaar veel vertrouwen en verbinding toe. Laten we samen bewust om blijven gaan met vertrouwen als kernwaarde. Dat heeft mij gebracht tot deze overdenking. Het is tenslotte onze kracht en warmte, juist daar waar het nu het hardste nodig is.

Iedereen bedankt voor de samenwerking en het vertrouwen.