Gedeeltelijke plaatsing op een SBO-school
Vraagstelling
Er wordt stagnatie in de ontwikkeling van een leerling gezien. Wat kan ik doen om te voorkomen dat de leerling uitvalt binnen de huidige schoolsetting? Kunnen we de leerling gedeeltelijk plaatsen bij een SBO-school om de ondersteuningsvraag te onderzoeken?
Doel
Arrangement om de ondersteuningsvraag in kaart te brengen of specifiek te werken aan bepaalde ontwikkeldoelen die binnen de reguliere setting moeilijker te behalen zijn.
Inhoud
De leerling wordt voor een deel van de onderwijstijd geplaatst op een SBO-school, maar blijft ingeschreven bij de reguliere, huidige school. Binnen de gestelde termijn vindt er een voortgangsevaluatie en uitstroomgesprek plaats. De school van herkomst, het SBO en de coördinator passend onderwijs SWV van het SWV sluiten hierbij aan. Gezamenlijk maken we een plan voor volledige terugstroom.
Route
Toelichting
De grens voor een acceptabele bepaling van de omvang van een minimum verblijf op de school waar de leerling is ingeschreven, is niet in de wet vastgelegd. Deze wordt bepaald door in het aanbod van de school een onderscheid te maken tussen een kern- en differentieel curriculum.
In het kerncurriculum neemt de school waar de leerlingen zijn ingeschreven een aanbod op dat voor alle kinderen onmisbaar lijkt voor verdere ontwikkeling naar eventuele vervolgopleiding of beroepen. Dit behoort tot de gewenste brede vorming die van een school voor speciaal onderwijs redelijkerwijs mag worden verwacht.
In het differentieel curriculum, dat in de vorm van symbiose wordt aangeboden, kan de school onderwerpen opnemen die de voorkeuren en behoeften van de leerlingen in relatie tot hun ontwikkelingsperspectief of hun (toekomst)mogelijkheden weergeven. De inspectie gaat er van uit dat het in het kader van de symbioseregeling het differentieel curriculum per schoolweek maximaal 60 procent bedraagt van het aantal uren waarin de school gemiddeld per week onderwijs verzorgt. Wanneer een leerling meer dan 60 procent van de onderwijstijd volgt op een ‘andere’ school op basis van symbiose gaat de inspectie ervanuit dat inschrijving op die ‘andere’ school nodig is. Let wel: dit is geen wettelijk bepaalde grens, maar een op basis van de wet beredeneerde grens. Dat houdt in dat in alle (individuele) gevallen het belang van de leerling moet worden afgewogen tegen het hanteren van deze norm.
Dit betekent concreet dat de BO-school van herkomst en de SBO-school waar de leerling parttime verblijft, een schriftelijke overeenkomst opstellen waarin bovenstaande afspraken zijn opgenomen.
Kans!overleg
Ja – aanvraag via KindKans
Bekostiging
Bekostiging door het SWV vindt alleen plaats voor de extra ondersteuningsbekostiging (basisondersteuning dient geregeld te worden tussen de scholen onderling) als de leerling weer terug gaat naar de ingeschreven school en er geen TLV aanvraag van toepassing is.
(ondersteuningsbekostiging is het dan geldende bedrag conform de regeling personeel OCW)
Evaluatie
Schriftelijk
Contactpersoon
Bekijk de scholenkringen voor het vinden van het juiste contactpersoon:
ScholenkringenVoor leerlingen afkomstig buiten het woongebied van SWV Helmond-Peelland PO verwijzen we naar het protocol “aanname leerlingen met een arrangement buiten de regio”.