Welke taken en verantwoordelijkheden hebben scholen, gemeenten en zorgaanbieders rondom dyslexie?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van goed lees- en spellingonderwijs en voor de signalering en begeleiding van leerlingen met problemen op het gebied van technisch lezen en/of spellen. Als blijkt dat extra begeleiding van de leerling onvoldoende effect heeft, kan worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek.

De gemeente is verantwoordelijk voor de inkoop en toeleiding naar diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) door zorgaanbieders.

Diagnostiek en behandeling van dyslexie wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een geregistreerde gz-psycholoog(BIG), kinder- en jeugdpsycholoog(NIP) of orthopedagoog-generalist (NVO). Alleen leerlingen met een diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie komen in aanmerking voor behandeling.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school c.q. het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding voor alle kinderen met dyslexie. Voor docenten zijn er vier vakkaternen ontwikkeld met begeleidingsadviezen voor leerlingen: talen, exacte vakken, zaakvakken, praktijk- en creatieve vakken.

Meer informatie: