Pre-teaching en re-teaching
Pre-teaching en re-teaching zijn effectieve onderwijsmethoden gericht op het verbeteren van de leerresultaten van leerlingen. Gekeken naar de taalontwikkeling, hebben minder taalvaardige kinderen bovenop het aanbod aan de hele groep extra rijk taalaanbod en ondersteuning nodig. Herhaling en extra tijd zijn belangrijk voor de taalontwikkeling. Een enkel kind heeft nog meer aandacht nodig met bijvoorbeeld de voorschotbenadering.
Pre-teaching en re-teaching zijn belangrijke interventies, waardoor alle leerlingen de kans krijgen om de leerstof eigen te maken.
Pre-teaching is het vooraf aanleren van nieuwe concepten of vaardigheden, voordat deze in de klas worden geïntroduceerd. Deze methode is bijzonder waardevol voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Met pre-teaching bereiden leerlingen zich voor op de nieuwe inhoud, waardoor ze beter in staat zijn om deel te nemen aan de reguliere lessen. Leerlingen krijgen de kans om in kleinere groepen te werken, waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke begeleiding en interactie. Ook biedt dit extra tijd en herhaling.
Re-teaching is het herhalen of opnieuw uitleggen van concepten of vaardigheden, die niet goed begrepen zijn. Dit kan nodig zijn wanneer leerlingen onvoldoende profiteren van het aanbod aan de grote groep.
Beide strategieën helpen om het begrip en de betrokkenheid van leerlingen te vergroten.