Interview Annemieke Verberne

Directeur De Berkenschutse

“Ieder kind verdient een plek om zich te ontwikkelen.”

Met haar frisse blik en jarenlange ervaring in zowel het bedrijfsleven als het onderwijs, is Annemieke Verberne sinds september 2024 directeur van De Berkenschutse. Een functie die haar na aan het hart ligt: “Het gaat mij om de mensen en hun ontwikkeling.”

Met een achtergrond in gezondheidswetenschappen begon Annemieke haar carrière als HR-adviseur in onder andere de ICT-sector. Later stapte ze over naar de Rabobank, waar ze een managementfunctie vervulde: “Ik kwam erachter dat leidinggeven mij veel energie geeft, maar hypotheken en verzekeringen doen dat niet,” vertelt ze. “Ik miste de verbinding met waar het voor mij echt om draait: de mens. Daarom heb ik ruim tien jaar geleden de overstap naar het onderwijs gemaakt. En met SSOE ook gelijk in het speciaal onderwijs.”

Toen de vacature bij De Berkenschutse kwam, zag Annemieke veel kansen: “De Berkenschutse is een onderdeel van Stichting Kempenhaeghe, het expertisecentrum voor epilepsie, slaap- en neurologische leerstoornissen. Zorg en onderwijs moeten elkaar steeds meer opzoeken, dit is een omgeving waar dat bij uitstek kan. Dat vind ik zo’n mooie verbreding, daar wil ik aan bijdragen.”

Samenwerking en verbinding
Als directeur legt Annemieke de nadruk op samenwerking, zowel binnen de school als daarbuiten. “Ik ben iemand die graag de verbinding zoekt. Of het nu met mijn eigen team is, met het management, of met andere scholen in de regio: samen kunnen we meer bereiken. Ik vind het belangrijk om laagdrempelig en aanspreekbaar te zijn. Mensen mogen mij ook altijd op mijn keuzes aanspreken. Samenwerken is voor mij de sleutel tot vooruitgang.”

Die visie draagt ze ook uit met de missie van De Berkenschutse: “We hebben ontzettend veel expertise in huis. De uitdaging is nu om die kennis niet alleen intern goed te benutten, maar ook naar buiten toe te delen. Hoe kunnen we ondersteuning bieden in de regio? Hoe zorgen we ervoor dat inclusief onderwijs echt van de grond komt?”

Naar inclusief onderwijs
“Het is zo belangrijk dat kinderen en jongeren zich zo thuisnabij mogelijk kunnen ontwikkelen,” legt ze uit. “Mijn eigen kinderen zien door mijn werk hoe waardevol het is om open te staan voor anderen, juist wanneer kinderen een beperking hebben. Als we dat allemaal normaal gaan vinden, kunnen we veel meer bereiken.”

Hoewel speciale voorzieningen altijd nodig zullen zijn, gelooft Annemieke dat er nog veel winst te behalen is in inclusiviteit: “Het is daarom belangrijk om een actief onderdeel te zijn van het samenwerkingsverband. Daar zetten we ons samen in om kennis te delen, zodat steeds meer scholen over een brede expertise kunnen beschikken. Dit zorgt ervoor dat we kinderen zoveel mogelijk binnen een reguliere setting kunnen houden. Elk kind verdient een plek om zich te ontwikkelen.”

Eerste indruk van SWV Helmond-Peelland PO
Sinds haar start bij De Berkenschutse is Annemieke onderdeel geworden van dit samenwerkingsverband. Haar eerste indruk is positief: “Ik zie dat er ontzettend hard gewerkt wordt om oplossingen te vinden voor kinderen die zich in uitzonderingsposities bevinden, zoals thuiszitters of leerlingen voor wie de gebaande paden niet passend zijn. Zij zetten zich echt in om mogelijkheden te creëren voor deze kinderen. Samen puzzelen, met vallen en opstaan. Ik zie dat ze zich echt hard maken om goede dingen te doen.”

De blik vooruit
Met het lerarentekort als groeiende uitdaging blijft de toekomst van het onderwijs Annemieke bezighouden: “De grootste zorg is hoe we voldoende gekwalificeerde en gemotiveerde leraren vinden en behouden,” zegt ze. “Onderwijs is echt een vak apart. Het vraagt om mensen die anderen kunnen inspireren en enthousiasmeren. Onze taak is om hen te laten zien hoe waardevol het werk is.”

Ondanks de uitdagingen kijkt Annemieke met veel enthousiasme naar de toekomst. “Bij De Berkenschutse zie ik een enorme positieve energie. Samen bouwen we aan een school waar ieder kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel te benutten. Dat is waar ik voor wil staan.”