SSOE biedt een innovatieve aanpak voor rekenonderwijs: Numicon
Multisensorisch leren met visuele ondersteuning
In de wereld van het onderwijs is het cruciaal om effectieve en stimulerende methodes te vinden die kinderen helpen bij hun ontwikkeling in de basisvaardigheden, met name rekenen. Numicon is een methode die multisensorisch leren integreert met visuele ondersteuning. Hierdoor leren kinderen op een betrokken en begrijpelijke manier rekenen. Deze aanpak vindt onder andere steun in de onderwijstheorieën van cognitief psycholoog Jerome Bruner, die het belang van actieve en ontdekkende leerprocessen in interactie met de omgeving benadrukt.
Wat is Numicon?
Numicon is een onderwijsmethode die gebruik maakt van gestructureerde visuele materialen in de vorm van unieke, kleurrijke vormen en patronen. Deze vormen helpen kinderen om abstracte rekenconcepten tastbaar en begrijpelijk te maken. Door de materialen te manipuleren, ontwikkelen kinderen een dieper inzicht in getallen en rekenvaardigheden. De aanpak richt zich op het stimuleren van relationeel begrip, waarbij kinderen leren hoe getallen met elkaar in verband staan.
De voordelen van Numicon
Numicon biedt een multisensorische ervaring, waarbij kinderen niet alleen kijken naar cijfers en symbolen, maar ook met hun handen werken. Dit sluit aan bij het principe van ‘iconisch leren’, waarbij visuele representaties het begrip van concepten versterken.
De materialen behorend bij Numicon trekken de aandacht van kinderen, zijn aantrekkelijk om mee te experimenteren en maken rekenen leuk en begrijpelijk. Dit bevordert een positieve houding ten opzichte van wiskunde en moedigt nieuwsgierigheid aan. Numicon is ontworpen om tegemoet te komen aan verschillende leerstijlen en -niveaus. Hoewel Numicon ontwikkeld is als methode voor regulier onderwijs, is Numicon tevens effectief gebleken voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Bijvoorbeeld voor onderwijs aan kinderen met het syndroom van Down.
Het materiaal combineert visuele en tastbare elementen met gestructureerde instructie. Door kinderen te laten werken met de materialen, leren ze niet alleen rekenen, maar ook hoe ze deze vaardigheden kunnen toepassen in de echte wereld. Dit helpt hen om een relationeel begrip van getallen te ontwikkelen, wat essentieel is voor verdere rekenontwikkeling.
Implementatie in de klas
Numicon kan gemakkelijk worden geïntegreerd in bestaande rekencurricula en gebruikt worden naast de rekenmethode die de school gebruikt. Leerkrachten worden aangemoedigd om de materialen te gebruiken in dagelijkse rekenlessen en dagelijkse situaties. Daarmee stimuleren zij kinderen om zelf ontdekkingen te doen en verbindingen te leggen tussen de visuele patronen en de rekenkundige concepten. Dit maakt leerlingen actief betrokken bij hun eigen leerproces. Het materiaal en de benaderingswijze van Numicon omvat diverse activiteiten die zijn afgestemd op de verschillende ontwikkelingsniveaus van kinderen. Hierdoor kunnen leerkrachten de voortgang van leerlingen nauwlettend volgen en hun instructie daarop aanpassen, wat de effectiviteit van het leren verder vergroot.
Conclusie
Numicon biedt een innovatieve en effectieve manier om kinderen te ondersteunen in hun rekenontwikkeling. Door de combinatie van visuele materialen en multisensorisch leren helpt deze methode kinderen niet alleen om hun rekenvaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een positieve houding ten opzichte van wiskunde te cultiveren. Ondersteund door de onderwijstheorieën van Jerome Bruner, die actief en ontdekkend leren bevordert, kunnen leerkrachten met Numicon de basis leggen voor een sterk rekenfundament dat kinderen helpt slagen in hun verdere educatieve traject.
Voor meer online informatie: www.Numicon.nl
Rechtstreeks mailadres: info@numicon.nl