Uitspraak klachtencommissie

Lees twee nieuwe cases

Als SWV Helmond-Peelland PO volgen we nauwgezet de uitspraken van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). We willen leren van deze uitspraken en waar nodig onze scholen tijdig adviseren.

Klacht 1

Situatie
De school heeft vanaf de start van de leerling op de school zorgen over zijn functioneren en ontwikkeling. De leerling lijkt weinig besef te hebben van de regels en routines in de klas en volgt vaak zijn eigen koers. Het lukt hem nog niet om volledige schooldagen bij te wonen, en de uren dat hij aanwezig is, lijken hem veel energie te kosten en veroorzaken stress. De leerling heeft een korte concentratiespanne, vertoont impulsief en rusteloos gedrag en hij communiceert voornamelijk via geluiden en gebaren. De school stelt dat zij, ondanks de ingezette hulp en begeleiding, niet langer kan voorzien in de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de leerling. Er wordt een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd. Het samenwerkingsverband heeft de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring afgewezen en geadviseerd om te starten met begeleiding en behandeling binnen de zorg.

Advies van de Commissie
Het besluit tot afwijzing van de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring kan in stand blijven, als deze wordt voorzien van een daadkrachtige motivering en twee nieuwe eigenstandig opgestelde deskundigenverklaringen.

Toelichting
De afwijzing van de aanvraag om een toelaatbaarheidsverklaring bevat geen voldoende draagkrachtige motivering. In het besluit staat niet onderbouwd waarom de leerling (nog) niet toe is aan een onderwijssetting. Dit motiveringsgebrek kan worden hersteld. Aan de afwijzing van de toelaatbaarheidsverklaring moeten twee eigenstandige deskundigenverklaringen ten grondslag liggen. Aan dit vereiste wordt niet voldaan wanneer één verklaring wordt opgesteld, waar de handtekeningen van twee deskundigen onder staan. Het samenwerkingsverband heeft kunnen concluderen dat de leerling op dit moment niet toe is aan een onderwijssetting. Ter zitting is door het samenwerkingsverband toegelicht, dat de leerling op dit moment niet toe is aan een onderwijssetting. Deze motivering kan ten grondslag worden gelegd aan het besluit om geen toelaatbaarheidsverklaring te verstrekken. De leerling heeft ondersteuning nodig in zijn algehele ontwikkeling, waarbij de nadruk ligt op taalontwikkeling, contactname en prikkelverwerking. De begeleiding die de leerling nodig heeft is intensief en leidt tot stapsgewijze vooruitgang. Een kleine groep waarin veel persoonlijke begeleiding beschikbaar is, zou hem kunnen helpen om de basisvaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om in een groep te functioneren. Omdat de leerling deze vaardigheden nog onvoldoende beheerst, is het speciaal (basis)onderwijs op dit moment te veeleisend voor hem.

Klacht 2

Situatie
Bij de leerling is sprake is van een autismespectrumstoornis met een globale ontwikkelingsachterstand met taalachterstand en hechtingstrauma. De ontwikkelingsleeftijd van de leerling ligt fors lager dan zijn kalenderleeftijd. De school, waar de leerling door zijn ouders was aangemeld, heeft een aanvraag gedaan voor een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal onderwijs met bekostigingscategorie hoog. Het samenwerkingsverband heeft de aanvraag afgewezen, omdat de leerling nog niet toe zou zijn aan een onderwijssetting.

Advies van de Commissie
Bij de heroverweging van het besluit tot weigering van de toelaatbaarheidsverklaring, moet het samenwerkingsverband de evaluatie betrekken, die op korte termijn plaatsvindt op het orthopedagogisch dagcentrum waar de leerling momenteel naartoe gaat. Ook moet bij de beslissing op bezwaar rekening worden gehouden met het feit dat de leerpotentie van de leerling mogelijk negatief wordt beïnvloed door een lange reistijd.

Toelichting
Het samenwerkingsverband heeft bij de weigering om een toelaatbaarheidsverklaring toe te kennen kunnen concluderen, dat de leerling op dat moment niet toe was aan een onderwijssetting. Want hij beschikte niet over de basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan een onderwijssetting. Zijn ondersteuningsbehoeften lagen bovendien op het gebied van jeugdhulpdoelen en onderwijsvoorwaardelijke doelen. Inmiddels is er sprake van een gewijzigde situatie, omdat de leerling nu op een passende plek zit waar het goed met hem gaat. Op korte termijn kan de potentie van de leerling daar beter worden ingeschat, wat eerder niet mogelijk was. In de praktijk zal blijken of en wanneer een onderwijssetting op termijn passend is voor de leerling. Zodra dat het geval is, zal hij een tlv nodig hebben. Om bij de door het samenwerkingsverband beoogde plek te komen, moet de leerling anderhalf uur met een taxi reizen, waardoor hij overprikkeld op deze plek zal aankomen. Dat kan een negatief effect hebben op zijn leerpotentieel.