Beëindiging financiële arrangementen
Het SWV Helmond–Peelland PO is momenteel intensief bezig met het opstellen van het nieuwe ondersteuningsplan 2027–2030. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de aangesloten schoolbesturen en ketenpartners. Samen werken we aan een toekomstbestendige route richting een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving, waarin ieder kind optimale ontwikkelkansen krijgt. In deze gezamenlijke beweging ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij de schoolbesturen. Zij geven, in afstemming met het SWV en hun lokale context, invulling aan passend onderwijs. Deze verantwoordelijkheid vraagt om eigenaarschap, ook ten aanzien van de organisatie van extra ondersteuningsmogelijkheden binnen de scholen.
Vanuit deze visie is het niet langer passend dat het stafbureau van het SWV zelfstandig beschikt over individuele financiële arrangementen gericht op leerling ondersteuning. In plaats daarvan is het wenselijk dat scholen – in samenwerking met elkaar en met ondersteuning van het SWV – zelf vormgeven aan extra ondersteuning, passend bij hun context en populatie. Hiervoor zijn natuurlijk middelen nodig om de extra ondersteuning zelf binnen het regulier onderwijs vorm te kunnen geven, eventueel met behulp van expertise aanbieders vanuit het gespecialiseerd onderwijs.
Daarnaast is er de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in het versterken van de basisondersteuning. We constateren dat er inmiddels een solide fundament ligt. Dit biedt ruimte om aanvullende ondersteuning meer op maat en in de directe schoolomgeving te organiseren. Daarbij kunnen scholen gebruikmaken van elkaars expertise en van de ondersteunende rol van het SWV.
Het SWV blijft investeren in expertisearrangementen. Deze zijn gericht op het versterken van specifieke deskundigheid binnen scholen en het toegankelijk maken van specialistische kennis uit voorzieningen voor het regulier onderwijs. We zullen daarbij kritisch blijven kijken naar het aanbod van externe partijen. Expertisearrangementen moeten aantoonbaar bijdragen aan een versterkt aanbod binnen het reguliere onderwijs. Over de inzet en effectiviteit van deze arrangementen worden duidelijke monitoringsafspraken gemaakt.
Op basis van bovenstaande ontwikkelingen en in lijn met de gezamenlijke ambitie van het SWV en de schoolbesturen, is besloten om per 1 januari 2026 te stoppen met het verstrekken van individuele financiële arrangementen via het stafbureau. De gevolgen per bestuur zijn inzichtelijk in de MARAP, waarnaar wij voor verdere toelichting verwijzen.
Naast het beëindigen van de financiële arrangementen is in overleg met de leden en in afstemming met het gespecialiseerd onderwijs besloten tot een aanpassing van de arrangementen midden en hoog. Per 1 januari 2026 wordt hier een korting op toegepast van 15% voor nieuwe aanvragen. Dit besluit komt voort uit het solidariteitsbeginsel en vanuit de overweging om op deze wijze meer middelen te kunnen reserveren om expertiseontwikkeling verder mogelijk te maken binnen het regulier onderwijs in onze tocht naar meer preventief werken en naar de inclusieve leer- en ontwikkelomgeving.
Wij zijn ervan overtuigd dat deze besluiten passen bij de ingezette koers, waarbij er middelen beschikbaar komen om de extra ondersteuning nader te ontwikkelen en past bij de wens van schoolbesturen om hier meer regie over te kunnen voeren.
Het spreekt voor zich dat we met de expertise aanbieders vanuit het gespecialiseerd onderwijs het gesprek voeren om nadrukkelijk in beeld te komen en zich te positioneren in de ondersteuningsroute van het SWV. Zodat expertise preventief ingezet wordt voordat een leerling eventueel verwezen moet worden.
Uiteraard zijn wij beschikbaar voor nadere toelichting en gesprek over de praktische uitwerking van dit besluit.