Column directeur-bestuurder Erik Wissink
Compassie en persoonlijke belangen
Allereerst wens ik eenieder natuurlijk een prachtig nieuwjaar toe en spreek ik de verwachting uit dat het een jaar mag worden waarin we met elkaar weer de nodige stappen zetten richting een inclusieve leeromgeving en het bieden van kansen aan kinderen.
Een persoonlijke ervaring
In de kerstvakantie heb ik weer het nodige nagedacht over de te nemen stappen in het kader van de gewenste ontwikkeling van het SWV. Mede naar aanleiding van mijn vorige column over het pedagogische concept vertrouwen, waarbij dit specifiek terugkomt in de (niet altijd uitgesproken) verwachting die je hebt van een ander wil ik een persoonlijke ervaring delen. Ik vertaal deze ervaring naar onze gezamenlijke opdracht in het SWV:
We hebben een prachtige hond Bertje, een bordercollie. In tegenstelling tot onze vorige hond is Bertje doodsbang voor vuurwerk. Een van de redenen waarom wij sinds een aantal jaren oud en nieuw vieren op een vuurwerkvrij park op Terschelling. Dit gaat al aan aantal jaren goed, echter in toenemende mate gaan mensen nu naast het park toch vuurwerk afsteken. Zo ook dit jaar, ik liep aan het begin van de avond, net buiten het park waarna er op korte afstand vuurwerk werd afgestoken. Bertje schrok hier enorm van en wilde zo snel als mogelijk naar huis kruipen. Ik keek redelijk geagiteerd om mij heen en tot mijn verbazing zag ik een man met zijn zoon en ook hond, bezig met vuurwerk. Toen ik hem hierop aansprak was zijn reactie dat ik me niet zo druk moest maken. Ik wees hem erop dat we net, ongeveer 10 meter, buiten het park waren en dat dit een vuurwerkvrij park was en dat mijn hond hier enorm angstig voor is. Hij gaf aan dat hij ook op dat park verbleef, maar dat we ons nu buiten het park bevonden en dat zijn kind dit nu eenmaal zo leuk vond en zijn hond helemaal niet bang was…
Rekening houden met elkaar
Dit voorval hield me daarna bezig. Als ik dit ga theoretiseren, dan gaat het over persoonlijk belang versus compassie hebben voor een ander, of in elk geval rekening houden met het gemeenschappelijk belang waar met elkaar afspraken over zijn gemaakt. Als je voor een dergelijk park kiest, dan conformeer je je ook aan de geldende afspraken of je houdt in ieder geval rekening met deze afspraken. Je steekt dan geen vuurwerk af maar houdt rekening met andere mensen en hun huisdieren.
Samen én in vertrouwen
Dit doortrekkend naar leidende principes die we met elkaar aan het vullen zijn in de route richting inclusief onderwijs: we willen dit in gezamenlijkheid doen, in veiligheid, professioneel en deskundig, gelijkwaardig én in vertrouwen.
In relatie tot het genoemde voorbeeld met Bertje op Terschelling:
De stappen naar inclusief onderwijs dienen we in gezamenlijkheid te nemen, waarbij we het persoonlijk (bestuurlijk) belang in relatie dienen te zetten tot het groter goed. Dus niet alleen voor het eigen genoegen gaan zoals de meneer op Terschelling, maar ook compassie hebben voor de ander. In de uitwerking kan dit betekenen dat we met elkaar de verantwoordelijkheid nemen voor ieder kind en hier dan ook de nodige consequenties aan verbinden. Waarbij we ook uitgaan van regionale verschillen in problematieken en deze ongelijkheid ook erkennen in de toekenning van middelen en of expertise. Als we hierin geen rekening houden met elkaar dan lopen we het risico dat we net als Bertje zo snel mogelijk terug willen naar het vertrouwde en we geen vervolgstappen zetten.
Wat betreft de consequenties voor ketenpartners: deze zijn we met elkaar aan het bepalen in de werkgroep inclusief. We willen z.s.m. met hen in gesprek om ook daarin de goede vervolgstappen te zetten.