Samen bouwen aan een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving

Op 14 mei kwamen partners uit onderwijs, gemeenten, voorschoolse organisaties en zorg samen in Helmond voor een inspirerende middag over een gedeelde opgave: het realiseren van een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving voor ieder kind. Tijdens de bijeenkomst stond de samenwerking centraal. In gesprekken over casuïstiek, gedeelde kernbegrippen en vervolgstappen voelde je de gezamenlijke verantwoordelijkheid. De energie in de zaal was voelbaar – kritisch, open en betrokken.

De bijeenkomst leverde een belangrijk resultaat op: een gezamenlijk commitment om aan de slag te gaan en concrete stappen te zetten richting een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving. Daarbij werd ook een eerste aanzet gedaan voor het ontwikkelen van een gezamenlijke taal, als onderdeel van het laden van de kernbegrippen.

Wat vooral opviel – of beter gezegd: wat de bijeenkomst heeft opgeleverd:

  • Een breed gedeeld urgentiebesef en de wens om samen echt door te pakken – van intentie naar actie.
  • Gesprekken die eerlijk en moedig waren – met respect voor ieders perspectief.
  • Samenwerking op alle niveaus, van beleidsmaker tot professional.

Zoals Erik Wissink (College van Bestuur SWV Helmond-Peelland PO) het verwoordde: “Onze rol is sturen en duwen, faciliteren. Zodat we het samen kunnen doen.”

De bijeenkomst was geen eindpunt, maar een vertrekpunt. We gaan verder met een gedeelde taal, gedeelde beelden én de overtuiging dat we samen het verschil maken.