Column directeur-bestuurder Erik Wissink
Het ministerie van de toekomst!
Een paar weken geleden had ik een mooi gesprek met enkele ‘collega’s’ van de Kempel. In het kader van de “De Kempel on tour” spraken verschillende medewerkers van de hogeschool met ketenpartners over de toekomst van het onderwijs. Een prachtig initiatief en mooi dat wij een afvaardiging op bezoek kregen van de sectie pedagogiek.
In dit gesprek hadden we het natuurlijk over de wederzijdse ontwikkelingen. Vanuit het SWV brachten we de ontwikkelingen zoals we deze in de regio zien in, zoals de toenemende internationalisering, steeds meer (jonge) kinderen met een ondersteuningsvraag en overkoepelend het wenkende perspectief om toe te werken naar inclusief onderwijs.
Wat zijn de gevolgen van inclusief onderwijs?
OC&W geeft aan dat we in 2035 inclusief onderwijs moeten bieden. Dit heeft natuurlijk ook implicaties voor de opleiding: Wat betekent dit voor de leerkracht van morgen? En wat betekent het voor de leerkrachten die nu al werkzaam zijn in het onderwijs? Wat zijn de consequenties voor onderwijshuisvesting? Kortom; goed om nu al met elkaar dit gesprek te mogen voeren.
Maximale ontwikkelkansen in de toekomst
In het gesprek kwamen we op het ministerie van de toekomst en deden we een gedachtenoefening. We stelden ons voor dat we een nieuw ministerie waren met de opdracht om een systeem te bedenken en te construeren waarbinnen kinderen maximale ontwikkelkansen en leermogelijkheden krijgen. Hoe zou dit er dan uit gaan zien? Zouden we dan weer voorschoolse voorzieningen, een basisschool etc. bedenken en komen we dan weer tot een systeem met in hoofdzaak één professional die verantwoordelijk is voor een hele klas? We kwamen tot de conclusie dat we een systeem zouden gaan inrichten waarbinnen de doorgaande lijn meer dan nu gegarandeerd is en waarbinnen meerdere professionals gezamenlijk de verantwoordelijkheid hebben voor een groep kinderen. Hoe verder we hierop doorgingen, des te meer dachten we na over wat dit zou betekenen voor de leerkracht en in het bijzonder: de opleidingen.
We kwamen tot de conclusie dat de basisvaardigheden van een leerkracht op orde zouden moeten zijn, maar dat er daarnaast (heel) veel aandacht moet zijn voor persoonlijke ontwikkeling. De leerkracht van morgen is, in onze ogen, pedagogisch zeer zelfbewust, weet zijn sterke- en minder sterke punten en kan om hulp vragen. Eigenlijk een ontwikkelde adaptieve, reflectieve persoonlijkheid. Deze leerkracht is dan werkzaam in een multidisciplinair team waarbij de kernwaarden vertrouwen en veiligheid een groot goed zijn. Een mooi toekomstbeeld.
Tweede bijeenkomst met schoolbesturen
Afgelopen woensdag hadden we de tweede middag met de schoolbesturen binnen het SWV om het wenkende perspectief inclusief onderwijs door te ontwikkelen, zonder onze ogen te sluiten voor de actualiteit. Zoals in de vorige nieuwsbrief aangegeven; we maken ons zorgen over de capaciteit binnen ons dekkend aanbod. Tijdens deze bijeenkomst deelde ik ook de denkoefening zoals uitgevoerd met de Kempel. Samen zien we de leerkracht van de toekomst passen binnen het perspectief dat we met elkaar gekozen hebben:
Binnen een inclusieve leeromgeving zijn alle kinderen welkom op een school dichtbij huis. Er wordt vanuit een pedagogische basis gewerkt aan de brede ontwikkeling van alle kinderen. Elk kind ontwikkelt zich, wordt gezien en hoort erbij. De kinderen leren met en van elkaar. Het schoolteam is multidisciplinair en biedt de ondersteuning die nodig is om alle kinderen onderwijs te bieden. De inclusieve leeromgeving is toegankelijk voor alle kinderen, leraren en ouders.
Perspectief steeds sterker voor ogen
Samen met de schoolbesturen gaan we vervolgstappen zetten richting dit mooie beeld en perspectief, zonder onze ogen te sluiten voor de actualiteit. Immers kunnen we niet tegen de kinderen en ouders zeggen dat we even niet de juiste plek hebben, omdat we hard aan het nadenken zijn over de toekomst. Het kind met de ondersteuningsvraag heeft nu een antwoord nodig en mogelijk komt dat nog niet altijd overeen met ons mooie toekomstbeeld, maar we gaan die kant op en we gaan dit perspectief steeds sterker voor ogen houden. Samen!