Interview Suzan van Lieshout
Onderwijsprofessional én OPR-voorzitter
Suzan van Lieshout heeft een indrukwekkende loopbaan in het onderwijs, waarin ze verschillende rollen vervult: van leerkracht en pedagogisch coach tot intern begeleider (IB’er) en voorzitter van de Ondersteuningsplanraad (OPR). Haar passie ligt in het versterken van kinderen, ouders én collega’s door middel van positieve communicatie en een constructieve samenwerking.
Lid worden van de OPR
Wanneer Suzan december 2023 een vacature als OPR-lid voorbij ziet komen, besluit ze in te stappen: ‘Ik heb mijn master gedaan over steeds inclusiever onderwijs en wat dit vraagt van een leerkracht. Samen kijken naar wat goed is voor elk kind, kijken naar de directe lijn met het beleid wat er ligt. Ik dacht misschien kan ik bij de OPR al mijn achtergrond en ervaring gebruiken om een bijdrage te leveren.’ ‘
Verantwoordelijkheden van een voorzitter
Sinds de zomer van 2024 is Suzan voorzitter van de Ondersteuningsplanraad. Daar komt best wat bij kijken, aldus Suzan: ‘Als voorzitter ben ik verantwoordelijk voor het aansturen van vergaderingen en het bewaken van de agenda. Samen met collega’s denk ik na over wat besproken moet worden en hoe we de juiste toon zetten. Ik wil anderen meenemen in het proces, begeleiden en aanzetten tot nadenken en zelfstandige ontwikkeling. Mijn stijl is bescheiden, maar ik ben qua persoonlijkheid ook iemand die graag het overzicht houdt, in kansen denkt en zorgt voor structuur. Ik wilde deze verantwoordelijkheden graag dragen.’
‘Wat ik mooi vind aan de OPR is dat samenwerking bestaat uit een ouder- en personeelsgedeelte. Iedereen brengt zijn eigen talenten en ervaringen in. Voor mij draait het om kritisch en opbouwend meekijken met het SWV, waarbij we elkaar aanvullen en versterken. Als OPR zijn we zowel een ‘luis in de pels’ als een ambassadeur. Dat betekent dat we kritisch kijken naar beleid, maar ook een positieve bijdrage willen leveren om de praktijk te verbeteren.’
Uitdagingen voor de OPR
Al snel nadat ze lid werd van de OPR, ontdekte Suzan een belangrijke uitdaging voor de OPR: ‘Een belangrijk punt is dat het ondersteuningsplan niet altijd bekend is bij alle scholen en MR’en. Dat vind ik zorgelijk, want het is een cruciaal document dat richting geeft aan steeds inclusiever onderwijs. Mensen zijn vaak zo druk met hun dagelijkse werk dat het plan onderaan de stapel belandt. Een van mijn doelen is om dit te veranderen door het plan zichtbaarder te maken en te zorgen dat het actief wordt gekend.’
‘Ook merk ik dat we in vergaderingen veel onderwerpen willen bespreken, maar dat het lastig is om alles de aandacht te geven die het verdient. Een goede balans vinden tussen inhoud en organisatie is belangrijk. Gelukkig werk ik samen met bevlogen collega’s die hetzelfde doel voor ogen hebben: goed onderwijs voor ieder kind.’
Eerste ervaring als voorzitter
Haar ervaring tot nu toe als voorzitter is erg positief: ‘Er is veel contact met het SWV, waaronder Erik en Rian, in de voorbereiding op een bijeenkomst, maar ook tijdens en daarna. Dat werkt heel prettig en je merkt dat we het echt samen dragen. We vertegenwoordigen 22 schoolbesturen in 10 gemeenten, het is zoeken naar hoe we met tien personen dat het beste kunnen aanpakken, er is zóveel te doen. Maar tot op heden; ik ben warm ontvangen en voel me erg welkom.’
OPR zoekt nog leden!
‘Momenteel zoeken we nog OPR-leden voor de personeelsgeleding in de scholenkring Nuenen-Laarbeek, we zijn bijna compleet. Het lijkt misschien een ver van mijn bed-show, maar het is juist belangrijk dat we samen kijken naar de stukken die er liggen en advies geven. Het is geen zakelijk overleg, maar heeft juist een inhoudelijk karakter. We zijn er echt voor de praktijk. Uiteindelijk willen we allemaal dat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Mochten er professionals zijn die willen aansluiten: wees welkom!’