Nieuwsbrief oktober 2024
In deze nieuwsbrief vind je een column van onze directeur-bestuurder Erik Wissink en een interview met Marion Ooms – Orthopedagoog externe dienst SSOE.
Daarnaast meer informatie over de zorgplicht, een update over de procedure ondersteuningsaanvraag en nodigen we je uit voor de bijeenkomst over de OZA-experimenteerregeling op 27 november. Ook delen we het laatste nieuws van de Sociale Teams Helmond en nog veel meer.
Veel leesplezier!
Lange tijd zijn we weggekomen met het gesprek te voeren over "inclusiever" onderwijs. Eigenlijk om elkaar de ruimte te geven zodat we de werkelijke uitdaging nog niet aan hoeven gaan. Na de vele gesprekken met elkaar concludeerden we ook dat inclusief onderwijs onmogelijk lijkt, dus kijken we naar inclusiever.
Meer lezen‘Het is zo fijn dat we met OZA nu echt kunnen experimenteren en onderzoeken wat wél werkt.’
Meer lezenMet de invoering van passend onderwijs heeft de school een zorgplicht gekregen. Dit houdt in dat de school waar het kind schriftelijk wordt aangemeld ervoor zorgt dat de leerling een passende onderwijsplek krijgt.
Meer lezenNaar aanleiding van de feedback uit het werkveld en enquêtes in het afgelopen schooljaar is de procedure ondersteuningsaanvraag geüpdatet! Naast de route voor voorschools en schoolgaande kinderen is nu ook de ondersteuningsaanvraag voor (gedeeltelijke) thuiszitters of kinderen zonder schoolinschrijving toegevoegd.
Meer lezenGraag nodigen we u uit voor een inspirerende bijeenkomst over de OZA-experimenteerregeling op woensdag 27 november 2024.
Meer lezenGraag nemen we jullie mee in wat er leeft en speelt bij de scholenkringen. In deze nieuwsbrief twee korte updates over de bijeenkomsten die de afgelopen periode hebben plaatsgevonden.
Meer lezenInmiddels bestaat Sociale Teams Helmond (STH) al ruim tweeëneenhalf jaar en zijn er grote stappen gezet.
Meer lezenHeb jij een leerling die onzichtbaar is, geen vragen stelt of niet lang kan luisteren? Of een leerling die heel druk en impulsief is, niet afstemt, moeite heeft met veranderingen of zich afzondert? Of wellicht snel boos, verdrietig of teleurgesteld is? Zie je met regelmaat prikkelgevoeligheid, vermoeidheid of geen motivatie bij de leerling?
Meer lezenAls SWV Helmond-Peelland PO volgen we nauwgezet de uitspraken van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). We willen leren van deze uitspraken en waar nodig onze scholen tijdig adviseren.
Meer lezen