Update Ontwikkelingen Sociale Teams Helmond
We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst
Inmiddels bestaat Sociale Teams Helmond (STH) al ruim tweeëneenhalf jaar en zijn er grote stappen gezet. Tijdens het eerste jaar stond het opbouwen van onze organisatie centraal, zoals het werven van medewerkers, het overnemen van inwonersvragen van de gemeente en ervoor te zorgen dat geen enkele inwoner tussen wal en schip viel. Het tweede jaar bouwden we samenwerkingsrelaties verder op. Ook werkten we hard aan onze interne werkprocessen. Het derde jaar zijn we nog steviger aan onze opdracht gaan werken en pakken we steeds meer vragen zelf en met behulp van de sociale basis op. Inmiddels worden er nog maar bij 36% van de vragen die bij STH binnen komen, indicaties afgegeven.
Wachttijd
Helaas hebben we wel te maken met een wachttijd. Er zijn verschillende redenen waarom een inwoner moet wachten:
- Structurele maatschappelijke problemen waardoor meer mensen in de problemen komen (zoals woningnood en armoede);
- Toename van Veilig Thuis meldingen (33% in 2023);
- Onze inzet op overbruggingszorg: onze hulpverlening loopt door als inwoners een indicatie krijgen voor gespecialiseerde hulp, maar nog niet terecht kunnen vanwege een wachttijd bij de organisatie die die hulp moet leveren. Dat loopt vaak op tot een half jaar. Deze wachttijd bestaat o.a. bij inzet van gespecialiseerde jeugdhulp, Raad voor de Kinderbescherming, Gecertificeerde instellingen (Jeugdbescherming & Jeugdreclassering), Rechtbanken en GGZ;
- Steeds groter wordende bekendheid van STH bij inwoners en samenwerkingspartners;
- Tekort op de arbeidsmarkt waardoor de tijd tussen het vertrek van een medewerker en de start van de nieuwe medewerkers groot is.
Doorstroom vergroten
Doorlopend zoeken wij naar mogelijkheden om de wachttijd te verkorten en de doorstroom te vergroten. Hierbij enkele voorbeelden:
- Alle vragen die binnenkomen worden getrieerd om te beoordelen of er sprake is van spoed, crisis of een voorrangsafspraak;
- Aan alle scholen is vanuit STH een sociaal werker verbonden. Deze kan 1 tot 3 gesprekken op school doen met een leerling of ouder. Mocht er meer nodig zijn, dan wordt deze leerling of ouder aangemeld voor een vervolgtraject;
- STH heeft in alle wijken en op verschillende tijdsstippen inloopspreekuur waar inwoners altijd binnen kunnen lopen om hun vraag of probleem te bespreken en al tips of oplossingen te krijgen;
- Sinds dit voorjaar krijgen alle inwoners (18+) die bij STH aankloppen, het aanbod om te starten in een startgroep. De startgroep start iedere maand en in iedere wijk. In deze groep krijgt de inwoner in 3 bijeenkomsten zijn vraag helder en mogelijke oplossingsrichtingen, passend bij zijn persoonlijke situatie. Vaak is vervolghulp dan niet meer nodig;
- We hebben een groot groepsaanbod voor ouders en kinderen. Zie hiervoor https://www.socialeteamshelmond.nl/activiteitenkalender.