Interview Rosa Otten
Directeur Zorgbegeleiding Uniek
‘De juiste samenwerking maakt echt het verschil voor kinderen’
In 2017 begon Rosa Otten in de garage van haar ouders met haar droom: een plek waar kinderen en jongeren zichzelf mogen zijn. Een plek waar zij ondersteuning krijgen bij hun hulpvraag, op maat, en waar zij in hun kracht worden gezet. Inmiddels is Zorgbegeleiding Uniek in Deurne uitgegroeid tot een professionele organisatie met een breed aanbod aan begeleiding op een ruime, groene, huiselijke locatie. ‘Iedereen is uniek, dus moet de begeleiding dat ook zijn’.
Van stage tot eigen organisatie
Rosa wist al op jonge leeftijd dat ze met kinderen wilde werken, maar de vorm waarin ze dat wilde doen, vond ze stap voor stap. Na haar opleiding Sociaal Agogisch Werk op het mbo deed ze praktijkervaring op en volgde daarnaast een deeltijdopleiding op het hbo. Tijdens haar hbo-opleiding in combinatie met werk viel het haar op dat er binnen het werkveld, binnen de bestaande kaders, te weinig mogelijkheden waren om écht aan te sluiten bij wat kinderen nodig hebben. Ze besloot het anders te doen: ‘Ik woonde nog thuis en dacht: als ik iets voor mezelf wil beginnen, dan is dit het moment.’
In 2017 richtte ze Zorgbegeleiding Uniek op. Wat begon met één groepsruimte in de garage van haar ouders groeide binnen een jaar uit tot een begeleidingscentrum dat met een team van zorgprofessionals inmiddels zo’n 70 tot 80 kinderen begeleidt. Rosa: ‘We bieden groepsbegeleiding, individuele begeleiding, naschoolse specialistische begeleiding, thuisbegeleiding, logeeropvang en dagbesteding/scholing. Daarmee kunnen we het totaalplaatje bieden. Juist dat is belangrijk, want kinderen hebben vaak meerdere vormen van ondersteuning nodig.’
Werken vanuit diversiteit en vertrouwen
Bij Zorgbegeleiding Uniek komen kinderen met verschillende achtergronden en hulpvragen bewust samen. ‘In gemengde groepen zie je dat kinderen elkaar versterken. Een kind met hoogbegaafdheid kan bijvoorbeeld de leiding nemen in een activiteit en leert tegelijkertijd samenwerken met iemand met een licht verstandelijke beperking. Het kind met een licht verstandelijke beperking leert dat het niet alleen de begeleiding om hulp kan vragen, maar ook de andere kinderen om zich heen. Zo werken ze aan doelen zonder dat de kinderen zich daar in eerste instantie bewust van zijn. Uiteraard wordt er daarna gereflecteerd op de doelen.
De organisatie begeleidt onder andere veel jonge kinderen met hechtingsproblematiek en trauma. Rosa legt uit: ‘Vroeger kregen kinderen vaak snel een label zoals autisme of ADHD. Gelukkig wordt er tegenwoordig vaker gekeken naar wat er verder nog achter zit. Trauma vraagt om een andere, meer intensieve begeleidingsstijl. We merken dat deze begeleidingsstijl ook goed werkt bij kinderen met een autismediagnose.’
Zorgbegeleiding Uniek als stabiele factor
Een stabiele relatie tussen kind en begeleider is cruciaal, evenals samenwerking met de andere leefomgevingen van het kind, zeker wanneer de situatie thuis of op school verandert. ‘We krijgen vaak terug van ouders dat Zorgbegeleiding Uniek een stabiele factor is voor hun kind. Dit komt door de structuur, duidelijkheid, vaste medewerkers, enzovoort. Sommige kinderen komen tijdelijk intensief, en daarna nog een dagdeel per week. Zo blijft die veilige haven beschikbaar als het even minder gaat op school of thuis.’ Ook het contact met ouders verloopt intensief en vertrouwd: ‘Wij kennen het kind vanaf het begin. Ouders hoeven hun verhaal niet steeds opnieuw te doen. Dat geeft rust en vertrouwen.’
Samenwerking met onderwijs: kansen benutten
De samenwerking met het onderwijs en het samenwerkingsverband is in de loop der jaren gegroeid en verdiept. Rosa: ‘Het samenwerkingsverband weet precies voor welke kinderen ze ons kunnen benaderen. Dankzij korte lijnen en maatwerk, bijvoorbeeld via OZA-trajecten en de experimenteerregeling, kunnen we samen snel schakelen en echt verschil maken.’
Rosa heeft daarvan een mooi voorbeeld: ‘We hadden een kind waarbij de pedagogische begeleiding via ons liep en tegelijkertijd het Autismesteunpunt betrokken was. Door die samenwerking kon de begeleiding worden gesplitst in pedagogisch en didactisch, en maakte het kind enorme stappen.’
Vooruitkijken: eerder erbij zijn
Hoewel Rosa veel positieve ontwikkelingen ziet, zijn er ook zorgen. ‘We moeten meer aan de voorkant werken. Nu wordt vaak pas ingegrepen als het echt niet meer gaat op school. Als je eerder de juiste stappen zet of hulpverlening organiseert, raakt een kind minder beschadigd. En het helpt als basisscholen sneller aan de bel durven te trekken.’ Daarom is Rosa betrokken bij werkgroepen binnen het samenwerkingsverband. Samen wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan duidelijke routekaarten om scholen te helpen sneller en gerichter te handelen. ‘Als we vroegtijdig de juiste begeleiding inzetten, kunnen we nog zoveel meer betekenen.’
De kracht van samenwerking
Rosa gelooft sterk in samenwerking. Niet alleen met de ouders/wettelijk vertegenwoordigers, scholen en het samenwerkingsverband, maar ook met andere zorgaanbieders: ‘We zijn op dit moment samen met enkele andere organisaties in Deurne een collectief aan het vormen om de samenwerking nog sterker te maken. Hierover volgt binnenkort meer. Als wij niet de juiste plek zijn, verwijzen we door. Het moet passend zijn voor het kind. Wij hebben bijvoorbeeld een warme, zorgende stijl, maar sommige kinderen hebben iets anders nodig.’
Zorgbegeleiding Uniek is in ruim acht jaar uitgegroeid tot een onmisbare schakel voor kinderen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben. Wat begon in een garage is uitgegroeid tot een veilige haven waar kinderen kunnen groeien, dankzij vertrouwen en maatwerk. Samenwerking met ouders/wettelijk vertegenwoordigers, andere begeleidingspartijen, scholen, het samenwerkingsverband en behandelaars is daarbij onmisbaar.