Zuiderbos: Flexibiliteit en maatwerk binnen OZA

Praktijkcasus (huidig doel: toeleiding naar onderwijs via maatwerk én samenwerking)

Op het moment dat Bram (fictieve naam) bij Zuiderbos in beeld komt, is hij een 11-jarige jongen die niet deelneemt aan (regulier) onderwijs. Hij is in behandeling bij een specialistische zorgpartner en heeft een weekinvulling bij een dagbestedingslocatie. Bram is bekend met een autismespectrumstoornis en een traumatische stressstoornis. Deze combinatie maakt het voor hem onmogelijk om op dit moment binnen het (reguliere) onderwijssysteem te functioneren, waardoor een maatwerktraject noodzakelijk is.

Zuiderbos onderzoekt in nauwe samenwerking met de ouders, de specialistische zorgpartner, de dagbestedingsplek en de thuiszitterscoördinator van het SWV hoe het onderwijs voor Bram opnieuw vormgegeven kan worden. In eerste instantie gebeurt dit niet via een formele inschrijving, maar op basis van samenwerking tussen de betrokken partijen.

Vanuit de dagbestedingsplek wordt Bram stapsgewijs geïntroduceerd op Zuiderbos. Deze stappen beginnen klein – zoals het betreden van het schoolgebouw – en worden geleidelijk opgebouwd tot volledige aanwezigheid binnen het onderwijs, afgestemd op het tempo dat voor Bram passend is. Als duidelijk wordt wat de (volledige) belastbaarheid van Bram binnen het onderwijs is, wordt overgegaan tot formele inschrijving bij Zuiderbos.

Op moment van schrijven volgt Bram het volledige onderwijsprogramma en is hij volledig aanwezig op school. Vanuit deze stabiele basis wordt nu gekeken naar een passende vervolgplek, zodat Bram zijn onderwijsloopbaan op een duurzame manier kan voortzetten. We kijken terug op een succesvol OZA-traject in samenwerking met de dagbestedingslocatie. In welke dagbestedingslocatie betrokken is, maken wij geen onderscheid.

OZA-mogelijkheden binnen Zuiderbos

Maatwerk
Bij Zuiderbos bieden we maatwerk dat aansluit bij de actuele behoeften van de leerling. Dergelijke maatwerktrajecten sluiten perfect aan bij de mogelijkheden binnen OZA. Wij bieden o.a. flexibiliteit door een onderwijsprofessional op een zorglocatie in te zetten. Voor de leerling vergemakkelijkt dit de overgang van zorg naar onderwijs en het draagt zo bij aan een soepele integratie.

Jonge leerlingen én (dreigende) thuiszitters
Vanaf vijf jaar zijn kinderen welkom bij ons. Op termijn wellicht ook nog de jongere leerlingen. Binnen OZA richten we ons specifiek op (dreigende) thuiszitters en jonge leerlingen. In deze trajecten werken we intensief samen met zorgpartners en bieden we maatwerk om de leerlingen weer perspectief te bieden. We brengen de ontwikkeling van de leerlingen weer op gang en continueren dit. Door onderwijs en zorg voortdurend op een flexibele manier te verbinden, creëren we een veilige en stimulerende omgeving rondom en met de leerling.

Wij denken en werken graag mee!
Zijn jullie op zoek naar een passende oplossing voor een leerling? Valt bij jullie een leerling buiten de reguliere kaders? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag mee over de mogelijkheden en hoe we samen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de leerling.

Neem gerust contact met ons op