Nieuwsbrief november 2024
In deze nieuwsbrief vind je een column van onze directeur-bestuurder Erik Wissink en een interview met Suzan van Lieshout – Onderwijsprofessional én OPR-voorzitter.
Daarnaast meer informatie over de bijeenkomst Perspectief op School, is de tweede aanvraagperiode experiment inclusieve leeromgeving gestart, delen we het laatste nieuws over de kick-off bijeenkomst pilots Jonge Kind en nog veel meer.
Veel leesplezier!
Een paar weken geleden had ik een mooi gesprek met enkele ‘collega’s’ van de Kempel. In het kader van de “De Kempel on tour” spraken verschillende medewerkers van de hogeschool met ketenpartners over de toekomst van het onderwijs. Een prachtig initiatief en mooi dat wij een afvaardiging op bezoek kregen van de sectie pedagogiek.
Meer lezenSuzan van Lieshout heeft een indrukwekkende loopbaan in het onderwijs, waarin ze verschillende rollen vervult: van leerkracht en pedagogisch coach tot intern begeleider (IB’er) en voorzitter van de Ondersteuningsplanraad (OPR). Haar passie ligt in het versterken van kinderen, ouders én collega’s door middel van positieve communicatie en een constructieve samenwerking.
Meer lezenVanuit de scholenkringen is de behoefte uitgesproken om meer informatie uit POS te verkrijgen met als doel de basiskwaliteit van de scholen te optimaliseren. Daarom hebben we op donderdag 7 november met 30 deelnemers vanuit verschillende schoolbesturen samengezeten om ons te verdiepen in Perspectief op School (POS).
Meer lezenScholen kunnen tot en met 1 mei 2025 een aanvraag indienen voor de Beleidsregel experiment inclusieve leeromgeving.
Meer lezenOp 4 november vond de kick-off bijeenkomst voor de pilots Jonge Kind plaats. Drie basisscholen en twee scholen voor speciaal basisonderwijs gaan starten en zich extra inspannen om de weg naar inclusief onderwijs vanzelfsprekender te maken en de ontwikkelkansen voor jonge kinderen te vergroten.
Meer lezenAls SWV Helmond-Peelland PO volgen we nauwgezet de uitspraken van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). We willen leren van deze uitspraken en waar nodig onze scholen tijdig adviseren.
Meer lezenWe ontmoeten in het onderwijs allemaal regelmatig leerlingen met (een vermoeden van) autisme. Duidelijk communiceren, voorspelbaarheid bieden, rekening houden met prikkelverwerking, ondersteuning in sociale situaties en goede afstemming met ouders: de basisondersteuning die vaak al geboden wordt door scholen. Dit is voor een deel van deze leerlingen voldoende.
Meer lezen